Fantastiske skoleturer vel gjennomført!

Lillehammer

Høsten 2019 har vært en høst utenom det vanlige på Hellerud vgs. Aldri før har skolen hatt et så offensivt turprogram. Samtlige klasser på studiespesialisering, samt flere klasser på andre avdelinger, har i løpet av de siste ukene og månedene vært på store og små ekskursjoner. Totalt har over 300 lærere og elever besøkt steder som Gdansk, Lillehammer og Bergen.

- Vi har brukt masse ressurser for å få til dette, men det har vært vel anvendte midler, slår rektor Arnfinn fast.

VG2 på Go West

Høstens omfattende turprogram startet med VG2, som rett etter høstferien satte seg på toget og tok fatt på Go West. Go West er Helleruds egne oppfinnelse hvor målet er at elevene våre skal få oppleve Vestlandet og mye av den verdiskapningen som skjer der. Det innebefatter blant annet tur til oljeplattformer og historisk byvandring i Bergen. En flott togtur over Hardangervidda og natt-tog på vei hjem hørte også med til opplevelsen i år.

Stortur til Polen

Den mest spektakulære og omfangsrike turen i høst er det imidlertid VG3 som har hatt. VG2-elevene hadde knapt rukket å komme hjem før samtlige VG3-klasser satte seg på to store busser og vendte nesa mot Polen. I Polen var det først og fremst historie som var i fokus – med besøk blant annet til den tyske konsentrasjonsleiren Stutthof. Polen-turen ble gjennomført i samarbeid med firmaet Hvite Busser, som spesialiserer seg på skoleturer med historisk innhold. Flotte dager i den fantastiske byen Gdansk, samt besøk til byens gigantiske museum for andre verdenskrig, var også en del av den fem dager lange opplevelsen.

Elevenes eget ønske

Det er gjennom å lytte til elevene og deres ønsker at høstens omfattende turprogram har blitt til. I løpet av de siste årene har alle klasser hatt hver sin «Lunsj med rektor» hvor klassene har kunnet komme med sine ønsker og tanker om hvordan Hellerud vgs kan bli en enda bedre skole. En gjenganger har vært at skoleturer har stått høyt på ønskelista.

- Elevene ønsker skoleturer fordi det gir dem en mulighet til å lære nye ting på andre måter. Det gjør også til at klassemiljøet og båndene mellom elevene, og båndene mellom elever og lærere, blir bedre. Slike turer gir elevene minner og opplevelser for livet, forklarer rektor Arnfinn.

Vel anvendte ressurser

Til tross for at skoleturene gir mye i form av opplevelser og læring, kan imidlertid ikke rektoren nekte for et offensivt turprogram også koster. Men det mener han likevel er vel anvendte penger.

- VG3-elevene har stått på og solgt doruller og kaker på dugnad for å tjene inn penger. Men utover dette har skolen tatt hele regningen, og ingen elever har måtte betale egenandel for å få bli med på tur. Akkurat slik det skal være i norsk skole. Det er klart at det koster mye penger når så mange skal på tur, men det jeg mener det har vært vel anvendte ressurser, sier han.

Avsluttet med Lillehammer

Etter at VG2 og VG3 hadde fått sine overnattingsturer, er det klart at også VG1 burde få sitt i år. Så etter at VG3-elevene hadde kommet vel hjem fra Polen, begynte de første VG1-klassene sine turer. VG1 har i år besøkt Lillehammer, hvor vi har sovet på Stasjonen Hotell midt i sentrum og fått faglig påfyll og læring på Nansen Fredssenter og på den historiske Maihaugen. Hellerud vgs har gjennom flere år besøkt Lillehammer og Nansen Fredssenter, men nytt av året er at vi også overnattet i byen. Det har vært for at elevene skal få mulighet til å bli ekstra godt kjent så tidlig som mulig.

- Jeg er utrolig stolt over hva vi har klart å få til i år, konkluderer rektor Arnfinn til slutt.