Etter at elevene hadde avsluttet sin skoledag onsdag ettermiddag, samlet Helleruds VG1-lærere seg i skolens aula. Til skolen var nemlig den newzealandske pedagogen Margaret Ross invitert – og hun delte gladelig av sine tips om hvordan legge til rette for enda mer læring i klasserommet.
- For å komme noe sted, må vi vite hva vi ønsker, sa hun, mens hun ba sine studenter i programmet Teach First, Eirik Madland Størdal og Hilde Marie Vaage som også er lærere på Hellerud, om å skrive ned hva Helleruds lærere kan forbedres på Hellerud.
- Det handler om å formidle våre forventninger på en tydelig og forståelig måte til elevene – og samtidig sette elevene i stand til å hjelpe seg selv, la hun til.
Hvordan hjelpe elevene til å komme tidsnok til skolen, hvordan få elevene til å holde et faglig fokus og hvordan kan læreren skape et enda bedre klassemiljø, var bare noen av spørsmålene Ross snakket med Hellerud-lærerne om.
- Vi må skape en endring i oss selv og vår praksis for å få en endring hos andre, var hennes konklusjon.
Teach First lærere på Hellerud Eirk Madland Størdal og Hilde Marie Vaage i samtale med veileder Margaret Ross.
Tekst: Atle Alund - Foto: Torgeir Kaasa