Endelig nytt bibliotek

Mandag var ventetida endelig over for Hellerud vgs bibliotekar Elin Harr Lødding. Da kunne hun, i samarbeid med elevrådet, endelig ønske velkommen til et splitter nytt skolebibliotek. Åpningen ble markert etter alle kunstens regler. Det var taler. Det var snorklipping. Og det var selvfølgelig noe sprudlende i glassene.

Todelt bibliotek
- I juni 2015 startet arbeidet med dette biblioteket. Mye tid og mye ressurser har blitt brukt, og vi har fått mye nytt og fint, kunne bibliotekar Elin fortelle til fremmøtte elever. Hun forklarte at det nye biblioteket består av en «aktiv del» og en «stille del». I den stille delen vil det være mulig for elever å jobbe stille med skolearbeid. I den aktive delen finnes større bord, aviser og magasiner. Her er det også tilrettelagt for arrangementer som for eksempel forfatterbesøk. Allerede neste uke kommer første forfatter og snakker for noen utvalgte klasser.

Mye nytt
Ca. 500.000 kroner har blitt investert i oppussingen av biblioteket. Alt av inventar er nytt og i tillegg har bokutvalget blitt oppdatert. Utdaterte bøker er fjernet og nye har kommet til. Bibliotekar Elin håper at biblioteket skal bli et kjærkommet tilbud til elevene.

- Jeg håper dette skal bli et viktig møtested og at biblioteket skal fungere som en forlengelse av undervisningen, sa hun før hun overlot den formelle åpningen til elevrådsrepresentant Nikolas Emil Martinsen. Han fikk æren av å klippe snoren og med det erklære Hellerud vgs sitt nye skolebibliotek for åpnet.

Tekst: Atle Alund/Foto:Torgeir Kaasa

Bibliotekar/Åpningstider

Åpningstid: 08.15 – 15.30

Bibliotekar: Elin Harr Lødding Tlfnr. 90 79 13 76

Mer om biblioteket på:

Facebook : Hellerud vgs - Biblioteket

Bibliotekets eget nettsted:  https://websok.mikromarc.no/hellerud-vgs   (Her ligger alt vi har søkbart.)

Les mer på Groruddalen

Groruddalsavisen