Ashfaq blir rektor for en dag!

Ashfaq rektor

- Han skal lede møter, han skal sette seg ned med elevrådet, han skal finne på noe hyggelig for de ansatte og han skal gjøre noe motiverende for elevene. Det er ikke få oppgaver eller lite ansvar han kommer til å få, smiler rektor Arnfinn og kikker bort på Ashfaq i 2STC.

Ashfaq har nettopp fått vite at han har blitt valgt ut til å bli «Rektor for en dag» og diskuterer opplegget med han som er rektor til vanlig.

- Jeg gleder meg. Det blir nok stressende, men jeg tar det som det kommer. Men jeg skal ikke la meg stresse av alt. Hvis man bare stresser, får man ikke gjort noe, sier Ashfaq.

Nyttig læring

«Rektor for en dag» er et konsept Hellerud vgs startet i fjor. Poenget med konseptet er at ledelse, lærere og elever skal komme nærmere hverandre og få et større innblikk i hverandres hverdag. Ashfaq forklarer at han søkte fordi det ville være en god erfaring og fordi han vil være med på å gjøre Hellerud til en enda bedre skole.

- Jeg gleder meg til å snakke med elevene og høre hva de mener kunne vært bedre på Hellerud. Deretter vil jeg ta opp dette med lærerne. Personlig tror jeg det er veldig viktig med gode relasjoner mellom elever og lærere. Det får elevene til å prestere bedre og til at vi får en enda god skole, forklarer han.

God støtte

Nytt av året er at «Rektor for en dag» også skal få med seg en elev som assisterende rektor. Det mener han som er rektor til daglig er helt sentralt.

- Du kan ikke gjøre alt selv. Du må også stole på alle dyktige folk rundt deg. Det er det viktigste rådet jeg kan gi, sier Arnfinn til en lyttende Ashfaq.

Ashfaq selv er enig med Arnfinn og mener at det viktigste er at har tid til å snakke med og møte alle.

- Det er en veldig positiv energi på skola her. Jeg skal være utadvendt og blid og snakke med alle. Jeg tror dette blir bra, sier han.