Vellykkede språkreiser!

hellerud valencia

Forrige uke var en uke mange Hellerud-elever hadde ventet lenge på. Da dro språkgruppene i tysk og spansk på hver sine språkreiser – for første gang på flere år. Spanias Valencia og Østerrikets Wien var blitt valgt av språklærerne som gode utgangspunkt for å lære tysk eller spansk språk og kultur.

Nå, vel hjemme etter en hektisk uke, kan de samme språklærerne melde om turer som gikk over all forventning.

Flamenco, tapas og språkskole i Valencia

”Det er veldig hyggelig å være guiden til elevene deres, fordi de gir så mye av seg selv. De er aktive i undervisningen, er med og danser salsa og klapper til flamenco".

Disse ordene tilhører en av guidene som spanskgjengen hadde i Valencia. Ifølge spansklærer Jeanette Berg, som var med på turen, var det en glede å ha med Hellerud-elevene på språktur.

- Elevene bodde hos vertsfamilier og hadde fire timer undervisning på språkskole hver dag. I tillegg var vi på alt fra salsakurs til fotballkamp og flamencoforestilling, så vi har opplevd mye, sier hun.

- Det her helt tydelig at elevene har fått god språktrening hos sine vertsfamilier. Det er noe vi lærere merker godt, legger hun til.

Besøk på tyrefektermuseum i Valencia

Skolebesøk, dyrepark og ambassadebesøk i Wien

Det er imidlertid ikke bare i Valencia at ting har gått over all forventning. Også i Wien ble de i alt 24 Hellerud-elevene møtt med proft læringsopplegg fem dager på rad.

- For elevene var det nok et høydepunkt å få møte og prate med helt vanlige elever ved en østerisk videregående skole som tok imot besøk av oss. I tillegg var besøk i Wiens store dyrehage også et klart høydepunkt for elevene, sier tysklærer Susanne Krømer som var én av fire lærere som var med turen.

Foruten skolebesøk og tur i dyrehage, fikk de heldige Hellerud-elevene også besøke FN sin avdeling i Wien, de fikk omvisning og foredrag i den norske ambassaden - og de fikk i tillegg oppleve operaforestilling i Volksoper Wien. Ja, bare for å nevne noe.

Det er med andre ord ikke tvil om at både tysk- og spanskelevene fikk samlet mange gode minner i løpet av uka som gikk.