Statsministeren besøkte Hellerud

Erna, Arnfinn og Samer

Skolegården på Hellerud vgs har trolig aldri før vært befolket av så mange topp-politikere som det var mandag formiddag. Statsminister Erna Solberg (H), finansminister Siv Jensen (Frp), kulturminister Trine Skei Grande (V) og utdannings- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) var bare noen av politikerne som hadde tatt turen denne mandags formiddagen.  Grunnen til at så mange av landets mektigste politikere hadde tatt turen til oss, var at det er her regjeringen ønsket å legge fram sin nye strategi for integrering.

Besøkte byggfagshallen

Statsrådenes besøk mandag formiddag startet riktig nok med en omvisning i byggfagshallen. Her fikk regjeringsmedlemmene møte elever fra vår nyopprettede klasse for voksne minoritetsspråklige. Opprettelsen av denne klassen er et samarbeid mellom Voksenopplæringen på Helsfyr, NAV, Opplæringskontoret for tømrerfaget og Hellerud vgs, og er et tilbud tilpasset for nyankomne innvandrere. Her går språkopplæring og fagutdanning hånd-i-hånd og elevene sikres formell kompetanse til å komme seg fort ut i arbeid. Og det var spesielt på bakgrunn av dette prosjektet at regjeringen fant ut at Hellerud vgs var en god plass å legge frem sin nye integreringsstrategi.

- Slike tilbud som elevene får her på Hellerud er noe av det vi trenger mer av om vi skal lette integreringen, sa utdannings- og integreringsminister Jan Tore Sanner da han etter omvisningen holdt sitt innlegg under regjeringens pressekonferanse.

Erna i hallen

Erna: - Hellerud er en fin skole

Alle de fire nevnte regjeringsmedlemmene holdt egne innlegg under pressekonferansen - og alle la de vekt på hvor viktig en vellykket integrering er både for samfunnet og enkeltmennesket. Etter pressekonferansen ble det både tid til intervjuer fra oppmøtte presse og til litt uformelle selfier med elever. På vei ut til bilen, en snau time etter at hun ankom skolen, rakk statsministeren å få roset skolen hun nettopp hadde besøkt. På spørsmål om hvilket inntrykk hun hadde fått av Hellerud i løpet av sitt korte besøk, sa hun at inntrykket hadde vært  godt.

- Jeg synes Hellerud er en veldig fin skole. Og spesielt synes jeg det er bra det tilbudet dere også gir til elever som er eldre enn 19 år. Det er et viktig og godt tilbud, og her mener jeg dere gjør noe som er veldig riktig, sa statsministeren.

Pressekonferanse

P.S: Om du ønsker å se flere bilder fra besøket, finner du det på flere på vår facebook-side (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1985057274920074&type=1&l=b14feab405 )