Vil du være rektor for en dag?

Rektor med pekefinger

Hvorfor ønsker du å bytte liv med en elev, Arnfinn?

- Jeg ønsker at elevene ved skolen skal få et bedre innblikk i hvordan det er å styre en skole. I tillegg tror jeg det er nyttig at vi i ledelsen vet hvordan en hverdag ser ut fra elevenes perspektiv. Derfor kjører vi nå i gang med kampanjen «Bytt liv med rektor».

I løpet av vinteren 2018 vil det altså være mulig for en Hellerud-elev å «ta over» livet rektoren sin. Men konseptet handler ikke bare om tiden på skolen mellom 08.00 – 16.00, men også om alle gjøremål skolens rektor må gjennom i løpet av et døgn.

Bli med rektor hjem

- Eleven som får jobben skal også bli med meg hjem etter jobb. Han eller hun må være med å lage og spise middag med ungene, være med å følge dem på fritidsaktiviteter og i det hele tatt være med på alle arbeidsoppgaver som en rektor anno 2018 må gjøre i løpet av et døgn. Videre skal eleven få sove på gjesterommet mitt, oppleve morgenen med små barn, lede skolens ledermøte, og slik få erfare ulike sider av hverdagen min, forteller Arnfinn.
- Jeg håper selvfølgelig på mange godt kvalifiserte søkere, legger han til.

- Hvem kan søke, hvilke kvalifikasjoner trengs og hvordan er lønnen, Arnfinn?

- Alle elever ved Hellerud kan søke på jobben, men det kreves visse kvalifikasjoner. Søkeren må

• Ha gode samarbeidsevner og være god til å kommunisere med både elever og lærere
  • Ha god økonomisk forståelse, da du som rektor har ansvar for et budsjett på ca 114 millioner.
  • Være nysgjerrighet på hvordan det er å lede en stor kunnskapsorganisasjon.
  • Kunne gjenkjenne god undervisning.

Siden det medfølger mye ansvar med en rektor-jobb, vil betalingen være god, forteller Arnfinn. For jobben vil du få

• Rektors lønn for én dag – i form av et gavekort på 3 000 kroner
  • Arbeidsattest for jobben du har gjort
  • Unik ledererfaring

Du har lyst til å være elev igjen?

Konseptet «Bytt liv med rektor» handler også om at rektor Arnfinn ønsker å få oppleve livet som en Hellerud-elev. Derfor ønsker han å få komme hjem til og besøke personen som får jobben hans for et døgn.

- Som rektor tror jeg det er veldig viktig å vite hvordan elevene har det og hvordan hverdagene deres ser ut. Jeg håper at jeg kan få oppleve hvordan det er å være elev et døgn. Det finnes vel ikke noe bedre kilde til å finne ut dette enn ved å få komme hjem på besøk, smiler han.

- Men akkurat hvordan dette besøket blir, vil jeg avtale nærmere med den som får jobben, sier han.

- Håper du søker, oppfordrer han til slutt!

Vil du søke på jobben som rektor for et døgn?

Søknadsfrist: 29. januar 2018

Søknad og CV sendes til: arnfinn.stautland@ude.oslo.kommune.no