En dag i solidaritet

od 19

Det har blitt en tradisjon for Hellerud vgs å ha en litt alternativ vri på Operasjon Dagsverk (OD). Der de på de fleste skoler rundt om i landet sender elevene ut av skolen under OD, lager vi et eget arrangement hvor alle inntektene går til Operasjon Dagsverk.

Operasjon Dagsverk er som kjent det årlige prosjektet hvor norsk skoleungdom bruker én av sine skoledager til å jobbe for ungdom i andre land.

Til støtte for ungdom i gruvene

Årets OD-prosjekt handler om Den demokratiske republikken Kongo, hvor titusenvis av ungdom tvinges til å jobbe i livsfarlige gruver. I gruvene vinner de fram mineraler som er avgjørende i produksjon av høyteknologiske industrivarer som smarttelefoner og batterier. Med andre ord produkter som er en helt naturlig del av elevens hverdag. Årets prosjekt handlet slik om noe som elevene kunne direkte relatere seg til.

Foredrag, bingo og matsalg

For de fleste elevene startet OD-dagen med faglig påfyll i form av foredrag i aulaen eller opplegg om årets OD-tema i klasserommet. Men deretter var det inntjening til årets prosjekt som sto på programmet. Fra rundt lunsjtider ble nemlig skolens aula gjort om til en gedigen markedsplass. Her kunne elever og lærere kunne kjøpe matretter fra alle verdens hjørner, de kunne spille bingo, få hendene dekorert med hennamaling eller få stylet håret sitt – for å nevne noe. Og inntektene fra alt gikk rett til Operasjon dagsverk.

Det ble med andre ord en dag i solidaritet.