- En fantastisk opplevelse

gowest hoved

- Vi synes det var skikkelig kult. Det er gøy å få oppleve ting som vi aldri har sett og gjort før. Det er ikke mange elever som har sett det samme som oss!

Det sier jentene Sabia, Seda Mine og Selvamina i 2STA. Det har nå gått et par dager siden de var trygt hjemme igjen fra Hellerud vgs sitt nye skoleturprosjekt på VG2, «GoWest». Ser man bort fra en litt lang busstur hjem fredag kveld, med omkjøringer og forsinkelser, er jentene fra 2STA enige om at «GoWest» var en fantastisk opplevelse.

- Det kommer til å bli noe vi aldri glemmer, slår de tre jentene fast.

Et annerledes Norge

Det var tirsdag i forrige uke at rundt 60 VG2-elever og ti lærere satt seg i bussen og vendte nesa mot vest. Målet var Stord sør for Bergen hvor elevene skulle bo på Hystad barneskule. Med den lille vestlandsbyen som base skulle de utforske et Norge som er ganske ukjent og annerledes enn det den typiske Hellerud-eleven er vant med. Målet var at elevene skulle få bedre kjennskap til Norge utenfor Oslo og til store næringer som er viktig for verdiskapningen i landet. I løpet av tre døgn fikk derfor elevene besøke store bedrifter som Kværner, Bremnes Seashore og Midtfjellet vindpark. De fikk se vindmøller, oppdrettsanlegg og oljeplattformer - i tillegg til at de fikk oppleve vestlandsnaturen på sitt beste.

Hellerud-elever på bedriftsbesøk

Det sosiale viktigst
- Jeg likte best å se oljeplattformene. Jeg har alltid hatt lyst til å se hvordan de ser ut og hvordan det er å jobbe der, sier Sabia når hun blir bedt om å trekke fram et faglig høydepunkt fra turen.

Likevel er det vel så mye den sosiale biten jentene fra 2STA snakker om når de skal fortelle om hva de likte best med «GoWest».
- Det var gøy å bare være på tur sammen, sove i klasserommet sammen og å bare se litt utenfor Oslo, sier Seda Mine og Selvamina.
- Faktisk dro nesten hele klassen sammen på kino siste kvelden og så en skrekkfilm. Det var også veldig kult, legger de til.

Elevene med felles taco-måltid

Elevene ville på tur – vi dro på tur

Nettopp det å bli bedre kjent, både innen klassene og på tvers av klassene, var et sentralt siktemål med å arrangere «GoWest», forteller assisterende rektor ved Hellerud, Helene Nagel. Mye handlet om å bygge gode relasjoner. Men i tillegg påpeker Helene at å arrangere skoletur handler om elevmedvirkning.
- Det har vært et tydelig signal fra elevene at de ønsker å reise på skoletur. Og derfor gjorde vi nettopp det, sier hun.
Siden dette første forsøket med en felles skoletur på VG2 ble så vellykket, håper hun og resten av ledelsen å kunne fortsette tradisjonen neste år.
- Tilbakemeldingene fra elevene er at dette er noe de både lærte mye av og satte stor pris på. Derfor håper vi at dette kan bli noe vi kan gjøre til neste år også, sier assisterende rektor.