Hellerud-elev fikk møte statsministeren

Foto: Marianne Ruud

Det er vanlig at lærlinger i departementene får møte politisk ledelse i sitt departement. Siden Amina jobber som lærling hos Departamentenes sikkerhet- og service  på regjeringskvartalet, ble hun positivt overrasket når hun fikk møte selveste statsministeren.  Under møte kunne statsministeren fortelle at hun var opptatt av at statlig sektor må bli flinkere til å ta inn flere lærlinger.

Møte med statsministeren

På møte med statsministeren var Amina sammen med Tor Åge Brekkvassmo ved Opplæringskontoret for statlig sektor.

Foto: Marianne Ruud

Amina tar påbyggning på Hellerud

Amina tar kveldskurs i påbyggning for elever med fagbrev. På dagtid jobber hun som lærling i kontor- og administrasjonsfaget ved Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS).

Før hun begynte på Hellerud, tok Amina yrkesfagene service og samferdsel og salg, og sikkerhet og service. Bakgrunnen for at Amina søkte seg inn på kurset påbygging til generell studiekompetanse var ønsket om å ta videre studier.

Erna & Amina

Amina og statsminister Erna Solberg. Foto: Marianne Ruud

Fordelen med å ta påbygging er at man har da både fagbrev og studiekompentanse.  For Amina er målet å bli advokat eller siviløkonom.

Les mer om hvordan du som yrkesfagelev kan ta et påbyggingsår til generell studiekompetanse på Hellerud.